Strategi og analyseforeningen deler ut Strategiprisen til en person som over tid har skapt sterke resultater for sin virksomhet gjennom fremragende markeds-strategisk arbeide.
Juryen vil vurdere de nominerte i henhold til følgende kriterier:
1. God innsikt, markedsforståelse og analytiske evner
Kandidaten har en skarp evne til å analysere komplekse problemer og se sammenhenger andre kanskje overser. Ved bruk av data, innsikt og logisk tenkning, viser vedkommende en dyp forståelse av markedet, målgruppen og konkurransesituasjonen, og utvikler markedsstrategi som møter markedsutviklingen.
2. Kreativitet og innovasjon
Kandidaten viser evne til å tenke utenfor boksen og finne innovative løsninger som skiller seg ut i markedet. Det viser en åpenhet for nye ideer og utfordrer etablerte tankesett.
3. Besluttsomhet
Strategi handler ofte om å ta vanskelige og viktige beslutninger under usikkerhet og med begrenset informasjon. Kandidaten tar beslutninger med trygghet, veier risiko og fordeler nøye, og handler når det er nødvendig for å fremme strategiske mål.
4. Kommunikasjonsevner
Kandidaten kommuniserer sin visjon og sine ideer klart og motiverende, slik at team og ledere forstår strategiens retning og blir engasjert til å bidra. Kandidaten evner også å forklare komplekse konsepter på en forståelig måte.
5. Tilpasningsdyktighet
I møte med endringer i markedet og eksterne forhold der omgivelser kan endres raskt, viser kandidaten fleksibilitet og evne til å justere markedsstrategien etter nye behov. Kandidaten ser på utfordringer som muligheter til videreutvikling.
6. Evne til samarbeid og lederskap
Kandidaten skaper verdi på tvers av organisasjonen og/eller bransjen gjennom effektivt og godt samarbeid og tydelig ledelse. Vedkommende demonstrerer evnen til å omsette markedsstrategi i praksis og deler «best practice» med bransjen.
7. Langsiktig perspektiv
Kandidaten prioriterer langsiktige mål over kortsiktige gevinster, med fokus på organisasjonens vekst og lønnsomhetsutvikling som strekker seg over flere år. Vedkommende evner å bygge og vedlikeholde en sterk merkevare over tid.
8. Måloppnåelse og resultater
Gjennom god implementering av markedsstrategi har kandidaten oppnådd målbare resultater, som for eksempel økt salg, forbedret merkevarekjennskap, økt kundelojalitet eller større markedsandel.